Jak wygląda usuwanie kamienia nazębnego?

24 lutego 2022 0 Comments

Można powiedzieć, że teraz niemalże każdy zetknął się z problemem kamienia nazębnego. Według badań 90% osób ma z nim problem. Z tego powodu tak ważne są regularne przeglądy jamy ustnej u dentysty. Należy pamiętać, że usuwanie kamienia nazębnego nie jest skomplikowane, a może zapobiec poważniejszym problemom tak jak na przykład paradontoza. Na pewno część osób jest znacznie bardziej narażona na powstanie kamienia niż inni. To schorzenie dotyczy zwłaszcza amatorów kawy, palaczy papierosów oraz osób, które zazwyczaj piją zieloną herbatę. Niedostateczna higiena jamy ustnej również może być powodem powstania osadu. Każdy kto choć raz miał do czynienia z tym problemem zadaje sobie pytanie – czy da się usunąć osad domowymi sposobami? Czy wyłączne rozwiązanie to odwiedzenie stomatologa?

Dopiero gdy mamy wyleczone zęby możemy pomyśleć o poprawianiu swojego uśmiechu i zafundować sobie implanty.

Kiedy zazwyczaj pojawia się kamień nazębny?

Niemal każdy spotkał się z dolegliwością jaką jest kamień nazębny. Dlatego trzeba zadać sobie na pytanie jak powstaje i co to właściwie jest? Można powiedzieć, że kamień nazębny to mieszanka bakterii, pozostałości z pożywienia oraz soli mineralnych. Gromadzi się on najczęściej w okolicy linii dziąseł po wewnętrznej stronie zębów w postaci żółto – brązowego nalotu. Może niszczyć zęby i przyczyniać się do tworzenia się próchnicy. Jest to idealna pożywka dla bakterii, które powodują stan zapalny dziąseł. Kamień nazębny jest miejscem bytowania drobnoustrojów, z tego powodu właściwa higiena zębów jest tak ważna. Zazwyczaj jednym z objawów zaawansowanego osadu nazębnego oprócz żółtego nalotu jest także brzydki zapach z ust.

Domowe metody na pozbywanie się kamienia nazębnego

Kiedy kamień nazębny jest tak zaawansowany, że staje się przyczyną próchnicy oraz stanu zapalnego dziąseł trzeba koniecznie iść na wizytę do dentysty. Jednakże w przypadku mniej zaawansowanego osadu można zastosować domowe sposoby. Jednym z powszechniejszych jest domowej roboty masa z sody oczyszczonej i oleju kokosowego. Te dwa elementy połączone razem sprawnie mogą usuwać nieprzyjemny osad. Kolejną metodą usuwania kamienia nazębnego własnoręcznie jest ocet jabłkowy. Szorowanie zębów co tydzień octem działa bakteriobójczo oraz posiada właściwości przeciwpróchnicze. Mało kto wie, że do pozbywania się osadu nazębnego przydatne mogą się okazać także drożdże piwne. Stwarzają one w jamie ustnej środowisko nieprzyjazne dla rozwoju drobnoustrojów. Mówiąc o domowych sposobach usuwania kamienia nazębnego nie można zapomnieć o węglu aktywowanym Wytwarza się z niego pastę, która oprócz właściwości bakteriobójczych posiada też właściwości wybielające.

Kamień nazębny – usuwanie u stomatologa

Oczywiście warto próbować pozbyć się kamienia nazębnego domowymi sposobami, zwłaszcza, że nie są one szkodliwe. Mimo wszystko jeśli problem jest bardziej zaawansowany potrzebna może być wizyta u lekarza stomatologa. Należy znaleźć lecznicę dentystyczną, w której będziemy czuli się dobrze. Duży wybór stomatologów jest w miastach takich jak Olsztyn, Poznań, Kraków. Nie zawsze osad nazębny jest prosty do usunięcia, a czasami zdarza się, że znajduje się w miejscach trudno dostępnych. W takiej sytuacji potrzebna będzie pomoc dentysty i użycie profesjonalnego sprzętu. Należy zaznaczyć, że usuwanie osadu nazębnego jest istotną profilaktyką schorzeń w zakresie jamy ustnej takich jak paradontoza, próchnica czy stan zapalny dziąseł. Jest to jedna z najważniejszych usług gabinetów stomatologicznych, a sam zabieg nie jest skomplikowany. Należy zastanowić się jak często należy zgłaszać się na usuwanie kamienia nazębnego? Lekarze dentyści polecają przeprowadzenie tego zabiegu raz na rok. Z pewnością trzeba podejść do tego problemu w zależności od przypadku, gdyż część pacjentów ma skłonności do gromadzenia się osadu, mimo dbania o higienę jamy ustnej. Zazwyczaj lekarz stomatolog wskazuje na konieczność wykonania zabiegu podczas wizyt stomatologicznych. Należy pamiętać o okresowym pozbywaniu się kamienia nazębnego, ponieważ może on zapobiec wielu problemom w przyszłości.